News in der Medizin

Lügen, Mythen, Halbwahrheiten: Wer im Netz nach Gesundheitsinformationen sucht, wird oft mit reißerischen Meldungen in die Irre geführt. Solche Fake-News können gefährlich werden.

Was ist wahr, was ist falsch? Was sind Gerüchte, Mythen, Halbwahrheiten, was ist mit Fakten belegt? Falschnachrichten findet man im Netz zu vielen Fragen in allen gesellschaftlichen Bereichen – und besonders oft zu Themen aus der Medizin. Unter den acht erfolgreichsten Falschmeldungen, die 2017 bei Facebook verbreitet wurden, befinden sich gleich zwei Meldungen zu Gesundheitsfragen. Beide enthielten die reißerisch verpackte, aber unbewiesene Behauptung, nicht geimpfte Kinder seien "signifikant weniger krank". Bei Facebook wurden sie zusammen über 150.000 Mal gelikt, kommentiert und geteilt – mehr als die meisten seriösen Artikel. Woran erkennt der Nutzer, der im Netz nach Gesundheitsinformationen sucht, eine seriöse Seite, die ihm verlässliche Informationen liefert? Ein Patentrezept gibt es nicht. Man kann aber darauf achten, ob Aussagen mit Quellen seriöser Institutionen belegt sind.

Eines des renommiertesten Journals in der Medizin ist das wöchentlich erscheinende New England Journal of Medicine (NEJM). Sein Review und die Guideline für die Publikation der Beiträge sichern eine hohe Qualität der Beiträge.

Sie finden hier auf der e-Learning-Plattform Podcasts, in welchen ausgewählte Publikationen des NEJM im vorgestellt werden. So haben Sie die Möglichkeit, sich in nur wenigen Minuten pro Woche einen wissenschaftsorientierten Überblick über neue klinische Erkenntnisse in der Medizin zu machen. Wenn Sie dann einzelne Beiträge als Print-Medium lesen möchten senden Sie uns einfach eine Mail und wir helfen Ihnen weiter.

Anterior Cruciate Ligament Tear

High-level evidence suggests that recreational athletes can initially be treated nonoperatively or operatively for anterior cruciate ligament (ACL) tears.

ACL reconstruction is recommended for patients with increased or persistent laxity after nonoperative treatment.

For ACL reconstruction in top-level athletes, current evidence supports anatomical reconstruction with autografts of the patellar tendon, hamstring, or quadriceps tendon. Concomitant soft-tissue injuries should be repaired.

The return to sport after ACL reconstruction surgery should occur after a minimum of 9 months and should await the results of return-to-sport testing (e.g., patient performance in tests of symmetric quadriceps strength and hop tests).

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Chronic Rhinosinusitis with Nasal Polyps

Chronic rhinosinusitis with nasal polyps typically manifests as nasal obstruction, reduction in sense of smell, nasal discharge, and sleep disturbance, with adverse effects on quality of life.

In patients with mild symptoms, intranasal glucocorticoids and saline irrigation should be prescribed, and patients should be educated regarding the need for long-term adherence to therapy.

In patients with more severe symptoms, judicious short-term use of systemic glucocorticoids can ameliorate symptoms.

Surgery to remove polyps warrants consideration in patients whose symptoms are not controlled with glucocorticoids, but rates of relapse and repeated intervention are high; intranasal glucocorticoids are continued after surgery. Biologic agents targeted at the inflammatory cytokines that have been shown to be involved in polyp pathophysiology are currently under study.

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Measles

Clinicians should suspect measles in persons who have a febrile illness with rash, especially if they lack documentation of measles vaccination, have recently traveled overseas, or are part of a community with low vaccine acceptance.

Clinical specimens (e.g., serum and nasopharyngeal swab) for laboratory confirmation should be obtained from all patients suspected to have measles at their first contact with a health care provider.

All suspected cases of measles should be reported immediately to the local or state health department without waiting for diagnostic test results.

U.S. travelers to other countries account for a high proportion of imported cases of measles, which emphasizes the importance of measles vaccination of U.S. residents who are 6 months of age or older before international travel.

Serious adverse events after measles–mumps–rubella vaccination are rare and much less common than those associated with natural measles infection.

Clinicians play a critical role in managing parental concerns about vaccination and in maintaining trust in vaccines.

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